середу, 4 листопада 2015 р.

Тема : Урок-гра «Що? Де? Коли?»
Мета: Узагальнити, закріпити та активізувати отримані знання  протягом року з орфографії, пунктуації,  морфології.  
Розвивати навички сприйняття на слух інформації ,завдань .
Прищеплювати любов , повагу до рідної мови ,формувати   високоморальні засади .
Обладнання: Дзиґа, конверти з завданнями,


І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення учнів з завданням уроку.
 ІІІ. Хід уроку.
Клас заздалегідь поділено на дві групи. Одна група готує завдання - команда «Глядачі». Інша гратиме за столом - команда «Знавці»
Гра проходитиме між цими командами.
«Знавці» займають місце за гральним столом , обирають капітана. Він надаватиме одному з учасників слово для відповіді після обговорення.
  Кожне обговорення триває 1 хвилину. Команда може відповідати достроково, чим збереже право взяти додаткову хвилину на інше запитання ?
 Команда крутить дзиґу. Бере той конверт, на який вказала стрілка дзиґи

Конверт № 1
Що то за частина мови,                                                                                              
Що стоїть при дієслові?
Корінь у назві – від «слова»,
Префікс – частина службова.
Суфікс – як в іменника,
Прикметника й займенника.                                           ( прислівник)

Конверт № 2
 Про що текст?
 Без мене немає життя. Зі мною сонце світить, земля родить,люди працюють, поважажають, люблять. Діти граються, ростуть. Я їм булочку печу, казочку читаю, навчу любити
Батьківщину, не робити зло.(дієслово)

Конверт № 3
Послухайте казочку –загадку.
Зібрав Синтаксис своїх дітей та й каже:
-Я вірно всі роки служив матінці-Граматиці  та людям. А що ж ви, мої синочки,чим прислужитесь любителям  мови.
- Залежно від потреби,- промовив старший син.- Ми , наприклад,- показав на групу братів-речень, що тулилися до нього, - стаєм у пригоді завжди, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.
- А ми допомагаємо людині запитати про все, що їх цікавить, - защебетали ті, що стояли зліва.
- А буває, що людям треба про щось попросити, а то й наказати. Отойді й без  нас не обійтися, -додало котресь із речень.
- Тепер я спокійний,-після короткої паузи промовив батько синтаксис.- Ви вірно служите людям, враховуючи мету їх висловлювання.
Як називаються діти -речення?

Конверт № 4
Прослухайте речення. Вкажіть, що їх об’єднує?

Калинонько луговая, де ж ти зимувала?
Не тут тобі, дівчинонько, водиченьку брати.
Ой іди ж ти , доню, скоріше додому.
Ой чого ж ти зажурився, молодий козаче?

Конверт №5
Ви бачите слова з пропущеними літерами, у малому конверті є літери.  Ваше завдання на місці крапок
вставити фішки з потрібними літерами, пояснити кожну орфограму:

Книж…чка, город…на, сте…ка, м…ливо, мар…во,  бе…порадний, бер…г, ні…ті, …фотографувати,
…кип’ятити,п…р…літ, бе…корисливий, ос…ні, пал…ць, бр…ніти.


Конверт  № 6
Продовжіть список , де спрощення на письмі не відбувається:
Шістнадцять,……

Конверт  № 7
В клас вноситься чорний ящик. Що в ящику доведеться вам розгадати. Слухайте:
Буває, що слово відоме давно,
А знає не кожен , що значить воно.
І тут у пригоді стає визначник
Скарбів наших мовних -…………..(тлумачний словник)



Конверт  № 8
Як називаються такі слова? Який розділ науки про мову вивчає їх?
Іти, чимчикувати, ступати, бігти, дріботіти, крокувати, ганяти, чибиряти, плентатись.

Конверт  № 9
Завдання бліц -опитування. Капітан залишає одного учасника на свій розсуд. Слухаємо запитання.

Якої коси не розчешеш?
На якій лаві не всидиш?
Яка міна не вибухне?
Яким ключем хату не закриєш?
Яку лисичку ми кинемо в каструлю?

Конверт № 10
Чорний ящик занести в клас. Як ви думаєте , що заховане в ящику? Слухайте завдання.
Слово невеличке, але без нього не буде ні борщу смачного, ні сала запашного. Це іменник ІІІ відміни
Живе у воді , а  води боїться .                (сіль)

Конверт № 11
Завдання -  загадка
Я у кожній деревинці,
Квітці, кущику, травинці.
В класі на уроці мови
Ти мене побачиш в слові.                   (корінь)

Конверт № 12
 Чи знаєш ти фразеологізми? Поясни їх значення.
Відгадайте , який фразеологізм покажуть наші «ляльки».
 2 дівчинки, одягнені у костюми клоунів, нічого не кажучи, показують фразеологізми.
Фразеологізми.

Ламати голову - стоять, обхопивши голови руками кілька разів.
Вдарити по кишені - обидва вивертають кишені і двічі  вдаряють по них.
Води в рот набрати - набирають зі склянок на своєму столі води  в рот, надимаються і так стоять кілька секунд.
Дивитись крізь пальці - стають, прикладаючи до обличчя розчепірені пальці.
Втерти носа - один втирає другому носа рукавом, потім – другий першому.
Змотувати вудки - обидва змотують 2 вудочки, перед цим показавши, ніби вудили рибу .
На лобі написано - обидва один одному пишуть на лобі ім’я і    показують глядачам.
Гребти гроші лопатою - показують у зал гроші, кидають їх на підлогу і разів три гребуть їх лопатами.
Водити за ніс - один бере другого за ніс і веде по залу.
Лазити рачки - обидва повзуть на чотирьох.
Розкидатися грошима - обидва показують гроші, підкидають їх  вгору і ловлять (повторюють це тричі).

Між завданнями дві музичні паузи
Перша музична пауза – фізкульт – хвилинка, учні  співають і танцюють( після шостого завдання)
                          Фізкультхвилинка.
Сонечко прокинулось, потягнулось,
В різні боки повернулось
Потім весело всміхнулось.
кругом себе обернулось.
Стали квіти оживати.
Пташки пісеньки співати.
Діти стали танцювати,
Миле сонечко вітати.

ІІ музична пауза. Виконують пісню на розсуд вчителя.
ІІІ .Підведення підсумків гри .
 Підрахунок балів, визначення команди переможця, найактивнішого  учасника в команді «Знавці» .Визначення найцікавішого питання від команди «Глядачі»



Немає коментарів:

Дописати коментар

    КОНСПЕКТ УРОКУ   З   ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ   9 клас Творчість Тетяни Фролової Слайд 1.«Літературна   кав’ярня»   Мета: ознай...